Vi er med dig gennem hele købsprocessen – fra start til slut
Før købet
Før du siger ja til at købe din nye andelsbolig, er der en række forhold, som skal undersøges og overvejes. Herefter kan den endelige købsbeslutning træffes. Vi yder personlig rådgivning gennem hele købsprocessen. Vi rådgiver dig med såvel de juridiske som økonomiske forhold.
Vi hjælper dig med følgende:
Under købet
Når beslutningen om købet er taget, skal der udfærdiges en række papirer, og der skal kommunikeres med banker og sælger/bestyrelse. Vi hjælper dig med dette. Vi rådgiver dig gennem hele købsprocessen og gennemgår overdragelsesaftalen.
Vi hjælper dig med følgende:
Efter købet
Efter overtagelse af andelsboligen, skal du gennemgå den for fejl og mangler. Dette skal gøres inden for 14 dage. Vi hjælper dig herefter med at sikre dine forhold. Vi er med dig, til alt vedrørende købet er på plads.
Vi hjælper dig med følgende:
Sådan foregår det
FØR købet af din nye andelsbolig sørger vi for, at du får en personlig køberrådgivning. Vi sørger for, at du får en grundig vejledning og får svar på alle de spørgsmål, som vi kan være dig behjælpelig med. Vi gennemgår de tilgængelige dokumenter, herunder vurderingsrapport, vedligeholdelsesplan mv. Ønsker du herefter at gå videre med købet, underskriver du overdragelsesaftalen (med advokatforbehold). Det er vigtigt, at der er advokatforbehold i overdragelsesaftalen. Det betyder, at du stadig har mulighed for at træde ud af handlen, såfremt vi ved vores gennemgang af de juridiske og økonomiske dokumenter finder, at der er forhold, som er uacceptable.
UNDER købet yder vi fortsat rådgivning. Vi får nu udleveret alle økonomisk og juridiske dokumenter i forbindelse med handlen og gennemgår dem nøje; herunder overdragelsesaftalen. Vi har normalvis en lille uge til at gennemgå alle dokumenter. Vi gennemgår desuden ejendommens vedtægter, vedligehold, prisfastsættelse, lån mm. Herefter giver vi dig en tilbagemelding. Hvis der er væsentlige forbehold, forelægger vi disse forbehold for sælgende andelshaver eller bestyrelse. Alternativt fortsætter handlen.
Normalvis indbetales købesummen til foreningens administrator. Såfremt overtagelsesdagen ligger langt ude i fremtiden, skal der stilles økonomisk garanti for købesummen. Det gøres enten af din bank/pengeinstitut eller ved deponering i sælgers bank.
EFTER købet sørger vi for, at handlen bliver berigtiget. Når andelsboligen overtages, foretages der aflæsning af målere. Andelsboligen gennemgås desuden for fejl- og mangler, og hvis det er aktuelt udarbejder og fremsender vi en fejl- og mangelliste. Denne skal fremsendes inden for en 14 dages tidsfrist. Vi tilbageholder en del af købesummen, indtil fejl og mangler er udbedret, eller der er indledt retsskridt. Vi hjælper dig, til handlen er gået helt igennem, og du er sikkert og trygt igennem hele købsprocessen.